Welke soort camper kies je voor je kampeervakantie of kampeeravontuur?
Welk soort camper kies je voor jouw kampeervakantie?
1. De van
De van of camperbus is vooral geschikt voor koppels die op een avontuurlijke manier door Europa willen roadtrippen. De compacte en wendbare van mengt zich moeiteloos met het dagelijkse verkeer en ook op Duitse snelwegen kun je met een flinke snelheid kilometers maken als je dat zou willen.
In het stadsverkeer is de camperbus superhandig: door z’n afmetingen rij je door de smalste straatjes en de wagen past in vrijwel elk parkeervak – met sommige types kun je zelfs in parkeergarages terecht. En kom je onderweg in een leuk dorpje een marktje tegen, dan parkeer je de van als een personenauto – je hoeft dus niet aan de rand van het dorp op zoek naar een parkeerplaats.
Zoals de naam al doet vermoeden, is dit voertuig feitelijk een bestelbus waar het interieur van een motorhome werd ingebouwd. De voorste stoelen zijn draaibaar en vormen met het tafeltje een compacte zithoek. Je kunt er prima in koken, je hebt de beschikking over een koelkast en er is meestal ook een gecombineerde toilet/douche. Een verhoogd dak levert stahoogte op en als er een hefdak is gemonteerd, heb je maar liefst twee extra slaapplaatsen.
De campervan is de laatste jaren razend populair in België, vooral bij jongeren. Logischerwijs is de berg- en woonruimte beperkt in de van. Daardoor zijn ze vooral geschikt voor twee personen. Maar als de kinderen in een eigen tentje slapen kun je er prima als gezin mee op stap. En als de kampeerbus over een hefdak beschikt, is dat natuurlijk de perfecte, avontuurlijke slaapplek voor de kids.
2. De alkoofcamper
De alkoofcamper wordt getypeerd door de typische bult. Binnen vind je een zee van ruimte en door het grote aantal slaapplaatsen is deze camper uitermate geschikt voor grote gezinnen.
In deze typerende bult op het dak vind je een vast bed waar twee volwassenen ruim in kunnen slapen. Meestal is dit het tweede bed, want achterin vind je nóg een vast tweepersoonsbed. Als klap op de vuurpijl kun je de eet- en salonruimte in het midden met een paar handelingen ombouwen tot het derde bed. Daardoor kun je met maar liefst zes mensen overnachten in een alkoofmotorhome.
Een flinke keuken, een grote koelkast, een riante zithoek en in de grotere modellen een aparte douche én een apart toilet maken deel uit van het interieur. Alkoofcampers zijn speciaal ontworpen voor grote reisgezelschappen. Sommige alkoven hebben een dubbele bodem: onder de vloer is een extra ruimte die wordt gebruikt om bijvoorbeeld de watertanks in te bouwen – daarmee is zo’n alkoof motorhome ook geschikt voor de wintersportvakantie.
Door de alkoof is de stahoogte in dit soort camper enorm, tot wel 2m30. In dit type campers vind je enorm veel bergruimte en ook de woonruimte is vaak fors. Door de bult op het dak van de cabine ontstaat een groot frontoppervlak. Daardoor ligt het brandstofverbruik wat hoger dan in andere motorhomes. Een voordeel van de alkoof motorhome is dat je tijdens het rijden zelden wordt verblind door de zon.
3. De integraalmotorhome
Bij de integraalmotorhome vormt de cabine een ‘integraal’ onderdeel van de opbouw. Die is dus net zo breed als het woongedeelte en daarmee een stuk rianter uitgevoerd dan die van z’n semi-integraal broertjes. Opvallend is ook enorme voorruit: je geniet dus optimaal van het uitzicht.
De ‘koningsklasse’ onder de kampeerauto’s is de integraalcamper. Doordat cabine en woongedeelte met elkaar zijn geïntegreerd, heb je ook overal dezelfde isolatiewaarden. Ten opzichte van de semi-integraal is dat vooral in koudere perioden heel comfortabel. Zeker als je vloerverwarming aanvinkt in de optielijst.
Je kunt bij de integraal kiezen uit vier soorten bedden achteraan de camper. Een bed in de breedte, tegen een van de zijwanden, een queensbed in het midden of twee enkele bedden met een loopgedeelte ertussen. En met een handig vulstuk maak je er zo een knuffelparadijs van. Optioneel is het hefbed aan de voorzijde van de motorhome, handig voor gasten.
Met het optionele hefbed zijn integraalmotorhomes geschikt voor vier personen. De meeste integralen worden aangeschaft door actieve vijftigers die Europa in eigen tempo willen verkennen. De bagagemogelijkheden zijn enorm: achter de vele bergluiken aan de buitenkant kun je veel spullen kwijt en datzelfde geldt voor de talloze kastjes binnenin. Achteraan is meestal een ‘garage’ te vinden met aan weerszijden van de motorhome grote luiken. Hierin kun je twee (elektrische) fietsen kwijt.
4. De semi-integraal motorhome
Om het woord ‘semi-integraal’ te begrijpen moet je eerst weten wat een integraal motorhome is. Dat is een camper waarbij het rij- en woongedeelte een ‘integraal’ onderdeel vormen. Bij de semi-integraal herken je nog de cabine van het oorspronkelijke voertuig: de bestelwagen.
Net als bij de alkoof motorhome is de semi-integraal motorhome gebouwd met een normale bestelbus-cabine. Alleen ontbreekt hier de enorme bult op het dak. Dat levert een veel gunstiger stroomlijn op, met een dito brandstofverbruik. ‘Dat scheelt dus twee slaapplaatsen’, horen we je al denken. Daar hebben de fabrikanten gelukkig slimme oplossingen voor bedacht in de vorm van tweepersoonsbedden die met een druk op de knop uit het plafond zakken.
Door zo’n ‘hefbed’ uit het plafond kun je met vier personen op vakantie. Want semi-integralen beschikken ook over vaste bedden aan de achterkant. Je kunt kiezen uit vier varianten: een tweepersoonsbed over de volle breedte van de motorhome, een tweepersoonsbed tegen een van de zijwanden,een queensbed of twee enkele bedden met daartussen loopruimte.
De meeste semi-integralen geschikt zijn voor vier tot vijf personen. Campermerken bieden dus vaak het hefbed aan als optie: ideaal voor als de (klein-)kinderen een weekendje meegaan. Maar je kunt er dus ook voor kiezen het hefbed achterwege te laten. Dat scheelt in de aanschafprijs en het levert je meer stahoogte en extra bagagemogelijkheden op, in de vorm van handige bovenkastjes. En sommige merken monteren op die plek dan een zogenaamd panoramadak: let the sunshine in!